Putten

29 mei 2015 - Bathmen, Nederland

Vandaag naar het verhaal van Putten. Ook niet om vrolijk van te worden. Heb er over gelezen, zijdelings, gehoord op TV, het kwam ook in een verzetsfilm voor. Net buiten het centrum van Putten een klein grijs gebouwtje, met ook veel glas. Vrij toegang, zoals bij onze tandarts: bellen en op de deur drukken, je komt in een lichtgedempte gang met aan de muur een rij platen met tekst en foto's, waarop droog het verhaal wordt verteld, indrukwekkend. De overval van een verzetsgroep op een passerende auto, 3 van de 4 inzittenden ontkwamen, één van hen, een Duitse officier, zwaar gewond, werd opgevangen en verbonden op een boerderij en naar het ziekenhuis gebracht, waar hij overleed.

De Duitsers furieus. Omsingelden Putten, alle mannen en vrouwen werden opgebracht naar het centrum, in een school o.a, de ruim 600 mannen (18-50 jaar) werden afgevoerd naar Kamp Amersfoort en later naar kampen in Duitsland. Daarvan kwamen er ongeveer 50 terug. Er werden meer dan 100 huizen platgebrand, het huis van de mensen die de Duitser hadden verzorgd werd gespaard.

Dat, met wat persoonlijke verhalen. Nu weet ik het weer wat beter.(http://www.oktober44.nl) Zou de homo sapiens sindsdien verbeterd zijn? Ik denk eigenlijk dat 'we' het zo weer zouden kunnen doen, in alle modaliteiten.

Aan de noordkant van de Veluwe doorgereden naar de camping Flierweide in Bathmen. Hier blijf ik tot zondag.

1. JAAP:
    HOI PAP
    ZAL OP SYPER
    [email protected]
  2. Jan:
    30 mei 2015
    Goed Jaap, dat je het gevonden hebt. Het is misschien wel een beetje moeilijk voor je maar, ach, kijk maar wat je er van begrijpt. Als je me wilt mailen kan dat goed op mijn gmail:
    [email protected]
    Groet, Jan
  3. JAAP:
    DAK JE WEL DE GROETEN TERUG
    JAAP
  4. Kees:
    7 juni 2015
    Het verhaal van Putten vormt een belangrijk deel van de roots van Evelien. Haar vader is bij de razzia ook opgepakt en heeft met alle mannen die nacht in de kerk gezeten. Vanwege zijn leeftijd (15) is hij de volgende dag vrijgelaten. Vlak voor het overlijden van Eveliens moeder zijn we met hen beiden en de kinderen naar de brug en het herdenkingsgebouwtje geweest. Beslist een verhaal om aan komende generaties mee te geven.