1e dag. Kamp Amersfoort

28 mei 2015 - Terschuur, Nederland

Vandaag om 10.35 vertrokken.
Het doel is 'Kamp Amersfoort'. Dat is een naam, een begrip dat vaak is gepasseerd, maar waar je noit aan toe komt, net zoals de musea in je eigen stad, terwijl je op vakantie in het buitenland de musea afstruint. Het is een mooie gedenkplek, met nog enkele authentieke resten, de wachttoren, de schietbaan, de appëlklok. Een doorgangskamp, waar ook best veel mensen geëxecuteerd zijn, aan het eind van de schietbaan, een paar honderd meter lang, door de gevangenen afgegraven, voor schietoefeningen, maar niet alleen dat dus. Men kreeg net genoeg te eten om meestal niet dood te gaan. Vernederingen en het dagelijkse appël, vaak uren staan, 's-avonds en vooral 's-zondags, want dan hoefde er niet gewerkt te worden. Een mooi klein museum, waar ook getuigenverhalen waren te zien. Van mensen die nog dagelijks psychische klachten hebben, inmiddels de 90 gepasseerd en mensen die het een plek hebben kunnen geven en een gezond leven hebben kunnen opbouwen.
Daarna naar de boerderijcamping in Terschuur. Op de fiets op en neer naar Amersfoort en door de stad gezwalkt en op de terugweg 5 ballonnen in de prachtige avondlucht, waarvan ik er één voor mijn neus zag landen

1. Hanne:
    30 mei 2015
    Wat zullen die verhalen heftig zijn. Ik zag laatst nog een documentaire over hoe het eraan toeging in kamp Amersfoort. Verschrikkelijk!
    Wel mooie foto's zo tegen zonsondergang! Heb je nog eitjes gekocht bij de boerderij?
  2. Kees:
    7 juni 2015
    Indrukwekkend kamp. Bas is er net met groep 8 geweest en wij waren er zelf vorigjaar met 4 mei. Hier begint de optocht met de herdenking. Erg indrukwekkend.
    Kom je volgende keer een bakk ie koffie halen?