Deventer

30 mei 2015 - Bathmen, Nederland

Vandaag in Bathmen  blijven staan, ongeveer 10 km van Deventer. Eerst een lekke achterband geplakt. Op de fiets naar Deventer, en daar wat boodschappen gedaan en de ‘Hanze-stadswandeling afgeslenterd’. Veel oude middeleeuwse gebouwen, met mooie verhalen, een paar kerken en toen was de middag al weer om.
Op de Brink staat het standbeeld van Albert Schweitzer, theoloog, organist, orgelbouwer, medicus, decennia lang tropenarts in Lambarene, inspirator voor veel mensen in de vorige eeuw, ook voor mij dus., om geneeskunde te gaan studeren en tropenarts te worden. Zo kom ik ook bij de gedachte aan ds. Krijn Strijd, destijds predikant in Den Bosch, die mij op school godsdienstles gaf, ook catechesatie, zeer inspirerend. Zijn vrouw was Schweizer-adept en hij zei dat als hij het over mocht doen, hij misschien toch ook voor geneeskunde zou kiezen om tropenarts te kunnen worden. Dat gaf mij de zet om dat ook te kiezen in de 5e klas van de HBS, want ik had nog geen studie/beroepskeuze gemaakt.
Strijd werd later hoogleraar kerkelijke ethiek in Amsterdam, een bijzonder man, zeer kritisch, met name richting kerk en haar opstelling t.a.v. allerlei vraagstukken betreffende rechtvaardigheid in de samenleving, wereldvraagstukken, een dwarsligger, die zich bij alles afvroeg –hoe zou Jezus dit doen- pacifist van het eerste uur, communist, later meer radicaal volgens de Zd. Amerikaanse bevrijdingstheologie, medeoprichter van de PSP, overtuigd aanhanger van de beweging ‘geweldloze weerbaarheid’- naar ik begreep later wel wat bijgesteld, in navolging van Ghandi en Martin Luther King. In de oorlog zat hij in de concentratiekampen Amersfoort en Vught, waar hij ook zijn doctoraalscriptie op wc papier schreef, als ik het goed onthouden heb. Zijn denken en leefwijze heeft mij zeer beïnvloed.

1. Marc:
    30 mei 2015
    Hoi pa, mooi en soms (nu al) indrukwekkend om je verhalen te lezen. Ik blijf volgen! Hg m
  2. JAAP:
    IN VERHALEN LEZEN
    MAANDAG GA IK WEER WERKEN
  6. Hanne:
    31 mei 2015
    De Hanzewandeling door Deventer klinkt mooi! Vond het ook een hele mooie stad toen we er vorige keer waren met de boekenmarkt. Volgende week begin ik aan mijn scriptie. Ik zal wc-papier inslaan!
  7. JAAP:
    31 mei 2015