De zoutmijn van Wieliczka

25 juni 2015 - Kraków, Polen

Vandaag hadden we naar Auschwitz willen gaan, maar dat lukte niet met het bureau, dat wordt morgen. Daarom werd het een andere 'attractie', de zoutmijn van Wieliczka, zo'n 20 km zuidoost van Kraków. Je komt tot niveau 3 (van de 8), op ongeveer 150 m onder de grond. Eerst via een soort trappenhuis 60 trappen van 7 treden naar beneden, als maar linksom, tot dolheid toe en verder langzaam zakken , door gangen en kamers uitgehakt uit het zout dat daar terecht is gekomen door de aardbewegingen van miljoenen jaren geleden, waar Polen nog uit zee bestond.. Ruimtes van wel 80 m hoog, een kerkzaal, grooot, kapellen, die door de mijnwerkers gebruikt werden, want 10% sneuvelde, kunstig gemaakte beelden van zout, in de kerk allerllei bijbelse voorstellingen, werkelijk een belevenis, en dat is al in de middeleeuwen begonnen, eerst met de blote handen, het wiel werd uitgevonden en later kwam het paard. Er waren paardenstallen, later kwam er iets met wielen, toen paarden die dan jaren niet meer boven de grond kwamen. Dit alles buitengewoon aardig verteld door een gids, in het Engels. Terug met een lift, we werden in groepen van ~ 10 personen in een lifte gestopt, als worstjes in een blik. Onaangenaam!