Auschwitz-Birkenau

27 juni 2015 - Kraków, Polen

Auschwitz en Birkenau. Wat heb ik intussen daar best veel over gelezen, als direct beschreven onderwerp, maar ook zijdelings in romans en verhalen. Het boek Exodus van Leon Uris gaven we (Mieke en ik) mijn vader cadeau toen ik 16 of 17 was en ik heb het verslonden - over het Zionisme/ het nieuwe Israël, een aantal karakters worden uitgewerkt en met name  denk ik in dit kader aan dat van Dov Lsndau, in het ghetto van Warschau en later Auschwitz in het Sonderkommando, waarin hij meehelpt de vergaste lijken te ontdoen van sieraden en gouden tanden voor ze de verbrandingsovens ingaan. Dat hebben we vanmiddag dus allemasl nog eens uitgelegd gekregen en er van alles over gezien.
Onbeschrijfelijk, onvoorstelbaar, volstrekt buiten de fantasie van toekomstig slachtoffer en gewone burger gelegen systematische moord in de meest famtasievolle proportie bedacht en uitgevoerd,
Zalen vol schoenen van volwassenen, kinderen, brillen, haren, potten en pannen, koffers. Die konden nog net gered worden van vernietiging om  bewijslast te doen verdwijnen, want daar hebben de Nasi's op het laatst nog wel hun best voor gedaan en dat is gelukkig niet helemaal gelukt. Diverse foto's geschoten. Maar niet zo vertonenswaardig.

1. Els:
    27 juni 2015
    Indrukwekkend allemaal Jan
  2. Marc:
    28 juni 2015
    Inderdaad pa, indrukwekkend en heftig. Maar vind het wel goed dat het zo in stand wordt gehouden voor huidige en latere generaties bij wie de oorlog meer en meer "ver van bed" wordt, zodat de herinnering toch in ere wordt gehouden. Misschien wat onhandig uitgedrukt, maar ik bedoel herinnering aan slachtoffers in ere en herinnering aan / confrontatie met de zodat men het nooit vergeet en hopelijk in de toekomst lering uit blijft trekken..