Wroclaw 1

16 juni 2015 - Uciechów, Polen

Wrocláw (spreek uit: Vrotswaf) heette vroeger Breslau, maar dat is na de herverdeling na een van de vele conflicten Pools geworden. De auto in een parkeergarage geparkeerd op advies campingbaas. Eerst naar het grote plein (Rynek). Echt groot, 180 x 200 m, omgeven door prachtige gekleurde en versierde panden, al dan niet wederopgebouwd na de bekende verwoestingen, veel gefotografeerd. In het midden een conglomeraat van gebouwen en het bijzondere mooie stadhuis met astronomische klok. Daarnaast een vegarestaurant- ik kon mijn plezier niet op dus. Ik werd gevraagd een foto te maken door een man in gezelschap van 2 vrouwen. Die ontmoetten elkaar na 40 jaar, na de schooltijd. Hij vroeg mij in het Engels of ik Duitser was, dus ik zei Dutch, o zei hij in het Nederlands, dan kunnen we Nederlands praten. Hij deed iets met taal aan de universiteit, maar zijn kaartje vertelde dat hij directeur van een politiebureau is, als ik het goed begrijp. Grappig. Al de 2e buitenlander die uitstekend Nederlands spreekt! Verder door een deel van de stad gezworven aan de hand van mijn boekje. Met name het universiteitsgebouw uitgebreid bekeken. De sfeer van een oude academie. O.a. Alzheimer was er hoogleraar en vond daar de ziekte uit.
Na zo'n uur of 5 à 6 ben ik wel moe, dwz.mijn voeten, dus maar weer naar de camping. Mijn eerste buren waren inmiddels weg  en ik had weerszijde nieuwe gekregen. Gezellig gekout.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade