Leipzig

9 juni 2015 - Leipzig, Duitsland

Wat is het land, Thüringenen en Sachsen, waar ik doorheem rijdt, mooi. Leuke dorpjes,rustige wegen, af en toe een tractor, maar die gaan hier wel 50 km/uur. Bijna net zo hard als ik. De stadscamping blijkt zo'n 8 km ten noorden van het centrum te liggen. Ik heb de hele middag door de stad gezworven. Leuke, levendige stad, met veel oude, m.n. 19e en 18e eeuwse gebouwen, naast lelijke flatachtige toestanden, waarschijnlijk uit de DDR tijd. Op de monumentale markt is het markt, dus van fotograferen van gebouwen komt weinig terecht, terwijlhet oude stadhuis zo mooi is. Dan maar naar de Thomaskirche, daar was ik in1987 (?) op bezoek. We hadden in die tijd een band met deze gemeente Bach is er ook geweest, heeft er zelfs vele jaren als organist gestaan, post au propter het jongenskoor nog steeds een naam heeft. Het museum voor beeldende kunst is bijzonder van bouw, met zeer ruime zalen, en plafonds op wel 10 m hoogte. Ze hebben veel, van 1000-2000, Europees. Nogeven de Nicolaikerk in, een wel heel grappige kerk, een beetje Rococo/ barok denk ik. Verder is een groot deel van het winkelgebied overdekt, voor liefhebbers een feest.