het kamperen in Przeworsk

29 juni 2015 - Przeworsk, Polen

De dag begon wat somber met een dichtgetrokken lucht.
Ruim 110 km naar Przeworsk. Een kleine camping direct aan de doorgaande weg. Toiletten smerig, douches idem dito, dagen of weken niet schoongemaakt zo te zien, met me toegrijnzende remsporen. Carolien walgend. Toen ik de dameskant later zag vond ik die vele malen schoner dan de mannenkant. Na een korte lunch met de auto naar Lancut. Prachtig kasteel, mooi park. We moesten over onze schoenen een soort sloffen aantrekken. Maandag- waar alle musea gesloten zijn, was het hier open en gratis! Prachtige houten vloeren, allen verschillemd in de vele zalen.
Daarna de synagoge. Prachtig gedecoreerd met bijbelse voortsellingen, fresco-achtig, nu in ere gehouden als een monument; het oude kerkhof wat verderop is een soort bedevaartsoord voor Chassiden, die er een oude rabbijn Naftali Zvi Horowits van Ropschits, gedenken.
Eind van de middag naar Przemysl 60 km verder op naar het zuiden, vlak bij de grens met Oekraïne, vol kerken, ook nog vol mensen bij de avondmis, jong en oud, Grieks en Rooms. De oude synagoge is nu bibliotheek- de synagogen zijn geen val alle meer functioneel, voor zover wij ze nu gezien hebben, wegens gebrek aan Joden. Alleen in Krakau komen ze weer terug. Gezellig stadje, leuke Rynek, heerlijk gegeten.

het is inmiddels morgen, 30 juni. Carolien was al heel vroeg wakker en had inmiddels besloten hier niet te douchen. Ik besloot dat wel te gaan doen en wel in de vrouwendouche want die was voor mijn begrip best schoon. Hetgeen gebeurd is. we zijn hier de enige kampeerders tenslotte en gaan proberen het waarderingscijfer, 7,6 wat omlaag te krijgen.