naar Bad Frankenhausen en Jena

6 juni 2015 - Jena, Duitsland

6-6. Mieke jarig. Het  regende van morgen wat druppels, maar gaandeweg won de zon stralend en werd het 33 * C. Ik wilde eerst naar Bad Frankenhause. Daar staat het Panorama Museum, iets als ons Mesdag museum, maar dan modern, rond 1970 in de DDR tijd bedacht en in de tachtiger jaren uitgevoerd door Werner Tübke. Het laatste stukje weg er heen gaat 13% omhoog. Viel me niet tegen in haar 2. Het gebouw is foeilelijk. Maar het doek is in 4 jaar geschilderd, 123 m lang in het rond, 14 m hoog en verbeeldt de vroege burgerrevolutie in Duitsland, van 1525, een boerenopstand, die werd neergeslagen, en waarbij 5000 mensen omkwamen. Veel allegorie en symboliek, 3000 figuren, heel druk en je moet aan de hand genomen worden om er iets van te begrijpen. Dat ging wel, zij het oppervlakkig, met zo'n geluidsapparaatje waar een vertelster in zit. Toch wel erg indrukwekkend hoor!
Tevens was een beeldententoonstelling van de Nederlandse beeldhouwer Letta Blokker, nooit van gehoord natuurlijk, maar prachtig, levensgroot en veel.
Door naar Jena. De minst mooie stad tot heden. Doet wat arm aan, geen geheel,zal wel met de oorlog en de DDR tijd te maken hebben. De camping is de simpelste tot heden, wordt  ook zo beschreven, met voorzieningen à la jaren 60, maar prima, dus. Het is erg druk hier. Helemaal vol.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl