Dresden1

11 juni 2015 - Dresden, Duitsland

Dresden. Ik werd pas om 9.00 wakker. Mooi weer. Eerst naar Radebeul, Karl May museum. Nou daar had ik de reis niet voor behoeven te maken. Daar zou, met de nieuwe technische mogelijkheden toch veel meer van te maken zijn.De boeken maar weer herlezen is een aangenamere optie.
Terug naar de camping. Na wat gezoek had ik een weg gevonden om met de fiets naar de altstadt te gaan. En later met de kaart van Information bleek het overzichtelijk. Een midden-Europese stad, Donau-achtig, prachtige gebouwen, de straten daar met ongemakkelijke kinderhoofdjes. Niet gemoedelijk, meer imposant, het was ook de plek waar de machtigen woonden. Als je bedenkt dat het grootste deel plat is gegooid in februari 1945, dan pet af, zelfs voor het DDR regime, dat in deze oog had voor herstel van de oude glorieuze geschiedenis. En de Frauenkirche die de vorige keer nog niet af was: zeer kunstig, zeeer symmetrisch, prachtige marmeren versieringen en materialen, maar eigenlijk snel vervelend, viel me tegen. De Kreuzkirche,ouder,soberder, Romaans, is veel plezieriger, heb ik het idee. Verder wat door de stad gezworven. Het wegdek is regelmatig nogal matig, zowel voor fiets als auto, maar op zich gaat het fietsen prima.
Morgen de 'Grüne Gewölben', volgens het boekje mag ik de stad niet verlaten alvorens die gezien te hebben.

1. Kees:
    13 juni 2015
    en dat nu net Winnetou deze week overleden is.